Συνέντευξη Τύπου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο πλαίσιο της 84ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης 

Σ. ΠΕΤΣΑΣ: Κυρίες και κύριοι, σας καλωσορίζουμε στη συνέντευξη Τύπου του Πρωθυπουργού, στο πλαίσιο της 84ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Παρακαλώ, καταρχάς, να απενεργοποιήσετε τα κινητά σας και παρακαλώ να είναι σύντομες οι ερωτήσεις σας, προκειμένου οι περισσότεροι από τους συναδέλφους σας να μπορέσουν να ρωτήσουν τον Πρωθυπουργό. Ξεκινάμε από τον κύριο Τάσο Τασιούλα από την ιστοσελίδα voria.gr και να ετοιμάζεται ο κύριος Δημήτρης Κοτταρίδης από την τηλεόραση του ΑNT1.

1.T. ΤΑΣΙΟΥΛΑΣ (VORIA.GR): Κύριε Πρόεδρε, καλησπέρα. Χθες, στην κεντρική ομιλία σας με επίκεντρο την ανάπτυξη για όλους και την οικονομία, ανακοινώσατε μια σειρά από φοροελαφρύνσεις και οικονομικά μέτρα ελάφρυνσης, ανακούφισης, αλλά και ανάπτυξης. Μήπως τελικά η κατάσταση που παραλάβατε από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στην οικονομία δεν ήταν τόσο δραματική; Μήπως, δηλαδή, σας άφησε το περιθώριο η προηγούμενη Κυβέρνηση και σας επέτρεψε τις βελτιωτικές αυτές κινήσεις για τα νοικοκυριά και τους φορολογούμενους; Τι είναι, τελικά, αυτό που δίνει τόσο γρήγορα την δυνατότητα για παροχές; Ευχαριστώ.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Κύριε Τασιούλα, είχαμε επισημάνει καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας μας στην Αξιωματική Αντιπολίτευση ότι η τότε Κυβέρνηση είχε επιλέξει μια πολιτική υπερφορολόγησης της μεσαίας τάξης. Και είχαμε δεσμευθεί ότι με το που θα αναλάβουμε την διακυβέρνηση του τόπου θα επιστρέψουμε στην μεσαία τάξη αυτά που καθ’ υπερβολή της πήρε η προηγούμενη Κυβέρνηση. Κατά συνέπεια, εφαρμόζουμε μια πολιτική η οποία είναι απολύτως συνεπής με τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις. Ταυτόχρονα, είναι μια πολιτική η οποία δεν θέτει σε καμία περίπτωση σε κίνδυνο της ανάγκη να διατηρούμε την δημοσιονομική πειθαρχία. Είναι μια πολιτική η οποία δεν εστιάζει μόνο στις μειώσεις φόρων και στην στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος, αλλά δίνει πρωταρχική σημασία, πρωταρχική έμφαση, στην ισχυρή ανάπτυξη. Ισχυρή ανάπτυξη η οποία θα έρθει μόνο μέσα από κύμα ιδιωτικών επενδύσεων, ξένων, αλλά και εγχώριων, που θα δημιουργήσουν πολλές θέσεις εργασίας και θα εξασφαλίσουν καλούς μισθούς σε όσο το δυνατόν περισσότερους Έλληνες. Αυτή, λοιπόν, η συνεκτική πολιτική την οποία εφαρμόζουμε είναι πολύ διαφορετική από αυτή που ακολούθησε η προηγούμενη Κυβέρνηση. Θέλω, επίσης, να σας πω ότι η κατάσταση που παραλάβαμε στα δημόσια οικονομικά δεν ήταν τόσο ρόδινη όσο παρουσιαζόταν. Και μπορούμε να υλοποιήσουμε τους στόχους μας και τις δεσμεύσεις μας επειδή ακριβώς τον Ιούλιο, τον Αύγουστο -και εκτιμώ αυτό θα συνεχιστεί και καθ’ όλη την διάρκεια του 19- είχαμε υπεραπόδοση στα έσοδα. Και αυτό σημαίνει ότι κάτι αλλάζει ως προς το κλίμα της οικονομίας. Οι οικονομικοί δείκτες ανταποκρίνονται θετικά στην πολιτική της Κυβέρνησης και, κατά συνέπεια, μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι ότι το δεύτερο εξάμηνο του 2019 και σίγουρα το 2020, η ανάπτυξη την οποία προσδοκούμε θα είναι ισχυρή.

  1. Δ. ΚΟΤΤΑΡΙΔΗΣ (ΑΝΤΕΝΝΑ): Κύριε Πρόεδρε, και χθες εκφράσατε την αισιοδοξία σας πως η χώρα θα πάει μπροστά και πως η οικονομία θα ανακάμψει. Παρουσιάσατε μάλιστα και ένα θετικό κλίμα που αποκομίσατε από τις πρώτες επαφές που είχαμε με τους Ευρωπαίους ηγέτες στην πρόσφατη περιοδεία σας, κυρίως όσον αφορά το ενδεχόμενο αργότερα μιας μείωσης του στόχου των πρωτογενών πλεονασμάτων.

Την ίδια ώρα υπάρχει μια έντονη ανησυχία και σε παγκόσμιο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο πως ενδέχεται να υπάρξει μια διεθνής ύφεση. Κάτι που θα επηρεάσει και την Ευρώπη. Ήδη υπάρχουν προβλήματα στην Γερμανία. Υπάρχει το Brexit. Σας ανησυχεί το ενδεχόμενο αυτό το κλίμα να επηρεάσει και την πορεία της χώρας μας; Η ελληνική οικονομία, η οποία προφανώς είναι ευάλωτη μετά από τόσα χρόνια κρίσης, μπορεί να θωρακιστεί το επόμενο διάστημα; Aν αυτό το κλίμα θα έχει επιπτώσεις στον στόχο που έχετε θέσει, να πείσετε τους εταίρους για την μείωση του στόχου των πρωτογενών πλεονασμάτων. Ευχαριστώ.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Επιμένω, κύριε Κοτταρίδη, στην εκτίμησή μου ότι η Ελλάδα θα είναι η ευχάριστη έκπληξη της Ευρωζώνης την επόμενη τριετία και ότι έχουμε ένα πλαίσιο πολιτικών που θα μας επιτρέψει να υλοποιήσουμε τον στόχο μας για ισχυρή ανάπτυξη. Προφανώς, ο στόχος αυτός είναι εξαρτημένος και από το τι γίνεται στη διεθνή οικονομία. Δεν συμμερίζομαι προσωπικά τις πιο απαισιόδοξες απόψεις, ότι η διεθνής οικονομία οδεύει προς μία βαθιά ύφεση, αλλά σε κάθε περίπτωση εμείς πρέπει να κάνουμε αυτό το οποίο μας αναλογεί.

Αυτό μου επιτρέπει να επανέλθω και στο ζήτημα της μεγάλης χαμένης ευκαιρίας της τελευταίας τετραετίας. Όταν τα πράγματα πήγαιναν εξαιρετικά καλά στη διεθνή οικονομία, η χώρα μας ήταν ουραγός στην ανάπτυξη. Τώρα πρέπει, ενδεχομένως, να κάνουμε το ανάποδο -και θα το πετύχουμε. Αν κρίνω τουλάχιστον από τον πιο σημαντικό δείκτη, τον οποίο εγώ κοιτάζω όταν βλέπω την επίδοση της ελληνικής οικονομίας, τον Δείκτη Οικονομικού Κλίματος, αυτός βελτιώθηκε σημαντικότατα τους τελευταίους δύο μήνες στην Ελλάδα, όταν έχει καθοδική πορεία στην Ευρώπη.

Ως προς το ζήτημα τώρα της διεκδίκησης του δημοσιονομικού χώρου, θα σας έλεγα ότι, εάν η Ευρώπη βαδίζει προς μία ύφεση, ένας λόγος παραπάνω να εξετάσουμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο πια, πολιτικές οι οποίες θα στηρίξουν ενεργά τη ζήτηση: περισσότερες δημόσιες επενδύσεις, ενδεχομένως έναν προϋπολογισμό για την Ευρωζώνη, μια πιο επεκτατική δημοσιονομική πολιτική στη Γερμανία. Δεν είναι δική μου δουλειά να υποδείξω στην Καγκελάριο Μέρκελ τι θα κάνει με τα δικά της δημόσια οικονομικά, αλλά αυτή είναι μια συζήτηση η οποία έχει ξεκινήσει πια για τα καλά στην Ευρώπη. Εάν δε η χώρα μας απειλείται από αρνητικές διεθνείς οικονομικές εξελίξεις, αυτό προσθέτει ακόμα ένα επιχείρημα στα επιχειρήματά μας γιατί πρέπει να μειωθούν οι στόχοι του πρωτογενούς πλεονάσματος.

  1. Α ΠΕΛΩΝΗ (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ): Κύριε Πρόεδρε, καλησπέρα. Θα ήθελα να μου πείτε αν σκοπεύετε να συνδέσετε τη συζήτηση για το νέο εκλογικό νόμο με τη συζήτηση για τη συνταγματική αναθεώρηση, προκειμένου, αν είναι δυνατόν, να τεθεί άμεσα σε εφαρμογή από τις επόμενες εκλογές; Αν θεωρείτε, δηλαδή, ότι υπάρχουν οι απαιτούμενες συναινέσεις και εν προκειμένω του ΚΙΝΑΛ. Επίσης, αν συνδέετε όλη αυτή τη συζήτηση με την ψήφο των ομογενών. Μιλήσατε χθες το βράδυ και για επιστολική ψήφο. Πρακτικά δεν ξέρω τι σημαίνει. Αν μπορείτε και αυτό να μας το εξηγήσετε. Ευχαριστώ.

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Να ξεκινήσω με το τελευταίο. Θέλω να είμαι απολύτως ξεκάθαρος ότι δεν δίνουμε κάποιο πρόσθετο δικαίωμα στους Έλληνες που κατοικούν στο εξωτερικό, ούτε διευρύνουμε τους εκλογικούς καταλόγους, ούτε αλλοιώνουμε το εκλογικό σώμα, διότι άκουσα και κάποιες τέτοιες κριτικές. Μία διευκόλυνση παρέχουμε. Γνωρίζετε, ότι οι εκλογικοί κατάλογοι αναθεωρούνται κάθε δύο μήνες και προφανώς δεν έχουμε καμία πρόθεση να παρέμβουμε στη διαδικασία, στη νομοθεσία περί ιθαγένειας. Όποιος είναι όμως εγγεγραμμένος σε εκλογικό κατάλογο, θα μπορεί να ψηφίζει από το μόνιμο τόπο διαμονής του. Εξετάζουμε και το ενδεχόμενο της επιστολικής ψήφου, η οποία σας θυμίζω ότι προβλέπεται στο ελληνικό Σύνταγμα. Δεν βλέπω το λόγο γιατί μία δυνατότητα που παρέχεται από πάρα πολλές χώρες να μην μπορεί να ισχύει και στην Ελλάδα ώστε να φέρουμε πιο κοντά την ελληνική ομογένεια στις πολιτικές εξελίξεις και να δώσουμε το δικαίωμα σε κάποιον ο οποίος θέλει να εκφράσει την άποψή του για το τι συμβαίνει στην Ελλάδα, να μπορεί να το κάνει χωρίς να επωμίζεται το κόστος της επιστροφής στην Πατρίδα για να ψηφίσει. Θέλω να θυμίσω ότι για να ισχύσει αυτή η αλλαγή -την οποία την αποσυνδέω από την αλλαγή του εκλογικού νόμου- χρειάζονται 200 ψήφοι. Αυτό ορίζει το Σύνταγμα.  Σήμερα, πάλι, επαναλαμβάνω την έκκλησή μου, η σχετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης να ψηφιστεί, όχι με 200, αλλά με 300 ψήφους από αυτή τη Βουλή. Μάλιστα, μπορώ να σας πω ότι με το που θα είμαστε απολύτως έτοιμοι θα καλέσω και τους πολιτικούς Αρχηγούς να τους ενημερώσω για την πρωτοβουλία μου και να συζητήσουμε κατ’ ιδίαν τις όποιες επιφυλάξεις μπορεί να έχουν. Αλλά θεωρώ ότι δεν υπάρχει καμία δικαιολογία αυτή τη στιγμή και σ’ αυτή τη συγκυρία αυτό να μην γίνει πράξη.

Έρχομαι τώρα στα ζητήματα της Συνταγματικής Αναθεώρησης. Αυτή θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους. Θα εκκινήσει πριν τα τέλη Σεπτεμβρίου. Θα έχει άνετο χρόνο η Βουλή να τοποθετηθεί. Θέλω να θυμίσω ότι, όχι με δική μας ευθύνη, είναι μια Συνταγματική Αναθεώρηση περιορισμένης εμβέλειας, αλλά σε κάθε περίπτωση θα αξιοποιήσουμε τη δυνατότητα που έχει αυτή η Βουλή ως Αναθεωρητική. Προφανώς, έχοντας την πλειοψηφία εκεί που απαιτείται η μειωμένη πλειοψηφία των 151 εδρών θα κάνουμε αυτό το οποίο είχαμε πει ότι θα κάναμε και στην προηγούμενη Βουλή. Δεν έχω καμία πρόθεση να συνδέσω ζητήματα εκλογικού νόμου με την αλλαγή του Συντάγματος.  Είναι δύο διακριτές ενότητες. Προφανώς -επιμένω στη θέση μου ότι η απλή αναλογική είναι απολύτως καταστροφική για τη χώρα- η Νέα Δημοκρατία,, η κυβερνητική πλειοψηφία, θα προτείνει στη Βουλή έναν νέο εκλογικό νόμο ο οποίος θα εξασφαλίζει κυβερνησιμότητα. Επαναλαμβάνω αυτό το οποίο έχω ξαναπεί: Ναι, με 40% ένα κόμμα δικαιούται άνετη κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Θέλω επίσης να θυμίσω, να επισημάνω και στους τηλεθεατές που μας παρακολουθούν, να αναλογιστούν τί θα συνέβαινε στη χώρα σήμερα αν είχε ισχύσει η απλή αναλογική ή αν η Νέα Δημοκρατία δεν είχε την αυτοδυναμία την οποία διεκδίκησε καθαρά και κέρδισε από τους Έλληνες πολίτες.  Αν θα μπορούσαμε να είχαμε κινηθεί με την ταχύτητα με την οποία κινηθήκαμε, αν το κλίμα στην αγορά, στην οικονομία θα ήταν το ίδιο. Πιστεύω λοιπόν ότι η ίδια η ζωή αποδεικνύει ότι η δυνατότητα σε ένα κόμμα το οποίο έχει το 40% να έχει την αυτοδυναμία στο κοινοβούλιο και να μπορεί να κυβερνήσει και να εφαρμόσει το πρόγραμμά του είναι κάτι καλό για τη δημοκρατία, είναι κάτι καλό για την πολιτική σταθερότητα, είναι κάτι καλό για την οικονομία.

  1. Δ.  ΚΡΟΥΣΤΑΛΛΗ (ΒΗΜΑ): Χθες είπατε, στην ομιλία σας, ότι η Κυβέρνησή σας διεκδικεί πιο ρεαλιστικά πρωτογενή πλεονάσματα.  Ωστόσο, η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι η διαπραγμάτευση δεν εξελίσσεται έτσι όπως την περιγράφετε. Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει ότι όποια διευκόλυνση θα σας δοθεί, θα συνοδεύεται από νέα μέτρα, από νέο πακέτο μέτρων, και το Κίνημα Αλλαγής ότι έχετε εκχωρήσει την διαπραγμάτευση στην Κριστίν Λαγκάρντ. Θέλω να μου πείτε πως σχολιάζετε αυτές τις ενστάσεις από την πλευρά της αντιπολίτευσης και τι προσδοκάτε από την διαπραγμάτευσή σας στο προσεχές διάστημα.  Έχετε κάποιους άμεσους στόχους που έχετε θέσει;

 

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Νομίζω ότι να μας ασκεί -το είπα και εχθές στην ομιλία μου- κριτική ο ΣΥΡΙΖΑ για την τακτική της διαπραγμάτευσης προσβάλει λίγο τη μνήμη των πολιτών. Γιατί όλοι θυμόμαστε πού μας οδήγησε η περήφανη διαπραγματευτική τακτική του πρώτου εξαμήνου του 2015, και πρέπει να σας πω ότι τα πρωτογενή πλεονάσματα του 3,5% εξακολουθούν και είναι μια ζωντανή υπενθύμιση του τι έγινε στη χώρα αυτούς τους καταστροφικούς έξι μήνες.

Θα ήθελα με την ευκαιρία της ερώτησής σας να επαναλάβω ορισμένα πράγματα για το ζήτημα των πρωτογενών πλεονασμάτων. Πρώτον, θέλω να θυμίσω ότι είμαι απολύτως συνεπής σε αυτά τα οποία είχα πει προεκλογικά. Σε πάρα πολλές συνεντεύξεις μου και δημόσιες παρεμβάσεις είχα πει ότι δεν θα διεκδικήσω αμέσως τη μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων. Ότι θα το κάνω μόνο όταν η χώρα βελτιώσει την πολιτική της αξιοπιστία. Αυτό κάνω. Αυτό δεν σημαίνει ότι απεμπολώ τον στόχο της μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων και ότι δεν τον θέτω στο τραπέζι των συζητήσεων, εξηγώντας γιατί τα πλεονάσματα αυτά είναι ξεπερασμένα. Γιατί τα πλεονάσματα αυτά είναι ξεπερασμένα. Γιατί είναι ξεπερασμένα;  Θέλω να θυμίσω ότι όταν μας ζητήθηκαν τα πλεονάσματα του 3,5% αυτό είχε γίνει τότε για δύο λόγους. Ο ένας ήταν διότι χρειαζόμασταν υψηλά πλεονάσματα για να ξεπληρώσουμε το χρέος μας.  Ναι, αλλά τώρα είμαστε σ’ ένα διαφορετικό περιβάλλον πολύ χαμηλότερων επιτοκίων.

 

Ο δεύτερος λόγος ήταν η πολιτική αναξιοπιστία της προηγούμενης Κυβέρνησης: «Δεν εμπιστευόμαστε τους Έλληνες και την ελληνική Κυβέρνηση και τη χώρα συνολικά διότι αν της δώσουμε παραπάνω δημοσιονομικό χώρο θα αρχίσει να προσλαμβάνει πάλι και να μεγαλώνει το κράτος». Αυτή η αμφιβολία, αυτή η επιφύλαξη, τουλάχιστον με τη Νέα Δημοκρατία δεν υπάρχει. Διεκδικούμε λοιπόν πολιτική αξιοπιστία, παρουσιάζουμε στους εταίρους μας τη διαφορετική μακροοικονομική πραγματικότητα η οποία δεν δικαιολογεί πια τόσο υψηλά πλεονάσματα.

 

Στεκόμαστε, επίσης, σε κάτι το οποίο θεωρώ πάρα πολύ σημαντικό. Αυτό που θα σας πω είναι λίγο τεχνικό αλλά πρέπει να το εξηγήσω με όσο το δυνατόν πιο απλά λόγια γίνεται. Όσο πιο χαμηλοί είναι οι ρυθμοί ανάπτυξης, τόσο πιο δύσκολη γίνεται η αποπληρωμή του χρέους. Νομίζω ότι αυτό το αντιλαμβάνονται όλοι. Όσο πιο υψηλοί είναι οι ρυθμοί ανάπτυξης τόσο πιο εύκολα γίνεται η αποπληρωμή του χρέους. Νομίζω ότι αυτό το αντιλαμβάνονται όλοι. Όσο πιο ψηλοί είναι οι ρυθμοί ανάπτυξης τόσο πιο εύκολα αποπληρώνουμε το χρέος μας. Η Κυβέρνηση αυτή έχει αποδείξει ότι μπορεί να πετύχει υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης. Και οι υψηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης, όταν μπαίνουν ως μεταβλητή σε μια ανάλυση βιωσιμότητας χρέους, καθιστούν αυτόματα το χρέος μας πολύ πιο βιώσιμο.

 

Πού καταλήγω: Έχουμε όλα τα επιχειρήματα με το μέρος μας για να διεκδικήσουμε τη μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων και θα το κάνουμε. Για το 2019, ούτως ή άλλως, θα πετύχουμε τον στόχο του 3,5%.

 

Θα τεθεί το ζήτημα αυτό. Μπορώ να σας πω ότι είναι ένα ζήτημα το οποίο έχει ήδη συζητηθεί ανεπίσημα. Διότι παρουσιάζουμε σε κάθε ευκαιρία την επιχειρηματολογία μας. Πιστεύουμε ότι τελικά και για το κρίσιμο 2020 θα έχουμε τη δυνατότητα και τον δημοσιονομικό χώρο εκείνο που θα μας επιτρέψει να εφαρμόσουμε πλήρως το πρόγραμμα το οποίο εξήγγειλα χθες.

 

  1. Γ. ΤΖΙΟΒΑΡΑΣ (ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ): Αν θυμάμαι καλά, κύριε πρόεδρε, ο πρώτος ξένος ηγέτης που σας τηλεφώνησε όταν κερδίσατε τις εκλογές το βράδυ της 7ης Ιουλίου ήταν ο Τούρκος Πρόεδρος, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Εσείς, στις προγραμματικές δηλώσεις σας είχατε πει ότι θα τον καλέσετε να κάνετε από κοινού ένα βήμα προσέγγισης. Όμως, αυτό το δίμηνο κάθε άλλο παρά προσέγγιση βλέπουμε στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Έχουμε συνεχείς οξύνσεις και μάλιστα και απειλές από την μεριά του Τούρκου Προέδρου, ο οποίος την εβδομάδα που πέρασε φωτογραφήθηκε μπροστά σε ένα χάρτη με το μισό Αιγαίο, Απειλεί ότι θα αφήσει ανεξέλεγκτες τις ροές των προσφύγων και των μεταναστών για να έρθουν στην Ελλάδα και βεβαίως συνεχίζει τις παράνομες ενέργειες στην κυπριακή ΑΟΖ. Νομίζω ότι στο τέλος του μήνα θα βρεθείτε και οι δυο, στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ. Πρόκειται να συναντηθείτε. Επιβεβαιώστε μου αν είναι έτσι, αν θα συναντηθείτε, δηλαδή, αν έχει κλείσει αυτή η συνάντηση. Και τι θα του πείτε για όλα αυτά που κάνει αυτό, όλο αυτό το διάστημα, και το προηγούμενο βεβαίως;

 

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Πρόθεσή μου είναι να συναντήσω τον Πρόεδρο Ερντογάν, στα Ηνωμένα Έθνη, στα τέλη Σεπτεμβρίου. Πρέπει να σας πω, κύριε Τζιοβάρα, ότι παρά την ένταση την οποία περιγράψατε – με ακρίβεια θα έλεγα- πρόθεσή μου είναι πάντα να συνομιλώ. Διότι μόνο όταν συνομιλείς μπορείς να παρουσιάζεις με αυτοπεποίθηση, με σιγουριά, τις θέσεις της Πατρίδας σου, ώστε να μπορείς να εκτονώνεις την ένταση και να βρίσκεις τελικά λύσεις οι οποίες θα είναι αμοιβαία αποδεκτές. Προσερχόμαστε σε αυτή τη διαπραγμάτευση και με αποφασιστικότητα και με τη βεβαιότητα ότι το Διεθνές Δίκαιο είναι με το μέρος μας και βέβαια μη συγχέοντας σε επίπεδο διμερών σχέσεων ζητήματα που αφορούν τις σχέσεις της Τουρκίας με την Ευρώπη. Θυμίζω ότι για τις παράνομες ενέργειες της Τουρκίας, εντός της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της Κυπριακής Δημοκρατίας έχει υπάρξει ευρωπαϊκή αντίδραση. Γιατί το ζήτημα αυτό το έχω θέσει σε όλες τις διεθνείς επαφές μου, έτσι ώστε να εξασφαλίσω ότι θα υπάρχει η μέγιστη δυνατή στήριξη στην Κυπριακή Δημοκρατία σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ευρωπαϊκό πρόβλημα είναι και το Προσφυγικό. Δεν είναι ένα πρόβλημα αποκλειστικά διμερές. Και ο κ. Ερντογάν πρέπει να καταλάβει ότι δεν νοείται να απειλεί την Ελλάδα και την Ευρώπη εκμαιεύοντας ή προσπαθώντας να εξασφαλίσει περισσότερους πόρους για την διαχείριση του προσφυγικού. Η Ευρώπη έδωσε πολλά χρήματα στην Τουρκία. 6 δισ. ευρώ, τα τελευταία χρόνια, στο πλαίσιο μιας σωστής Συμφωνίας η οποία έγινε μεταξύ Ευρώπης και Τουρκίας, που ήταν αμοιβαία ωφέλιμη για την Ευρώπη και για την Τουρκία. Αν χρειάζεται να συζητήσουμε καλή τη πίστει με την Τουρκία σε ευρωπαϊκό επίπεδο για το πώς αυτή η συμφωνία οικονομικά μπορεί να επεκταθεί, πρέπει να γίνει αυτή η συζήτηση. Όχι, όμως, με απειλές, όχι με τσαμπουκάδες και όχι με μια γλώσσα η οποία δεν ταιριάζει σε σχέσεις καλής γειτονίας. Όταν αναφέρομαι σε καλή γειτονία, αναφέρομαι και στην γειτονία της Ελλάδος με την Τουρκία, αλλά και στην γειτονία της Ευρώπης με την Τουρκία. Κατά συνέπεια, θα είναι μια πρώτη συνάντηση. Έχω συναντήσει τον κ. Ερντογάν ακόμα μια φορά με την ιδιότητα μου ως Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Προφανώς -θα κλείσω από κει που ξεκίνησα- είναι πάντα καλύτερο να συζητάμε με την Τουρκία. Τώρα αν ο κ. Ερντογάν έχει πραγματική διάθεση να κάνει μια ουσιαστική επανεκκίνηση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις αυτό είναι κάτι το οποίο θα πρέπει πια να το αποδείξει έμπρακτα.

 

  1. Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ (ΣΚΑΪ): Κύριε Πρωθυπουργέ, χθες στην ομιλία σας αναφερόμενος στην προηγούμενη τετραετία είπατε ότι «Δεν θα μιλήσω για καμένη γη. Θα περιοριστώ μόνο σε τέσσερις λέξεις που συμπυκνώνουν την πολιτική μας: δεν ξεχνάμε αλλά προχωράμε». Το «Δεν ξεχνάμε» είναι συνυφασμένο με κάποιες Εξεταστικές Επιτροπές από την πλευρά της πλειοψηφίας στην Βουλή; Θυμίζω ότι είχατε πει προεκλογικά ότι θα κάνετε σίγουρα μία Εξεταστική που θα αφορά το πρώτο εξάμηνο του 2015. Θα ήθελα να ρωτήσω εάν το ότι έχει φύγει από τη συζήτηση το τελευταίο διάστημα αυτό, έχει να κάνει και με τις συναινέσεις που επιζητάτε για τον εκλογικό νόμο.

 

Κ.  ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Δεν έχω πρόθεση να μετατρέψω τη Βουλή σε βιομηχανία εξεταστικών. Νομίζω ότι αυτό το οποίο ζητούν οι πολίτες από εμάς σήμερα είναι να δώσουμε λύσεις στα καθημερινά τους προβλήματα και να κοιτάξουμε μπροστά και όχι πίσω. Νομίζω το τι έγινε το 2015 είναι γνωστό, έχει κριθεί πολιτικά και πρέπει να σας πω ότι η δική μου έμφαση θα είναι στο να κοιτάξω προς το μέλλον και όχι να επιστρέψω σε ένα παρελθόν το οποίο ήταν εξαιρετικά επώδυνο για τη χώρα. Και νομίζω ότι σιγά – σιγά κλείνουμε και τα κεφάλαια αυτής της περιόδου. Τελειώσαμε με τα capital controls οριστικά. Από τη στιγμή που θα πετύχουμε και το στόχο μας για μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων, θα έχουμε αφήσει πίσω μας και το τελευταίο απομεινάρι το οποίο κληρονομήσαμε οικονομικά από αυτή την τραυματική περίοδο.

 

Στο ζήτημα των συναινέσεων για τον εκλογικό νόμο δεν βλέπω πώς κατ’ ανάγκη σχετίζονται τα δύο, εκτός εάν πιστεύετε ότι μπορούμε να πετύχουμε συναίνεση με τον ΣΥΡΙΖΑ για την αλλαγή του εκλογικού νόμου και να εγκαταλείψει ο ΣΥΡΙΖΑ την απλή αναλογική. Βέβαια ο ΣΥΡΙΖΑ, αν θέλει να ισχυρίζεται ότι είναι κόμμα εξουσίας, ίσως πρέπει να εγκαταλείψει την απλή αναλογική και να δει την απλή λογική. Και ίσως η επιμονή του να κρύβεται πίσω από την απλή αναλογική, δείχνει ότι τελικά δεν είναι ένα κόμμα το οποίο προσδοκά στην κυβερνησιμότητα και διεκδικεί έτσι με αξιώσεις την πρωτιά στις επόμενες εκλογές.

 

Από εκεί και πέρα, όμως, θέλω να επισημάνω ότι η διενέργεια Εξεταστικών Επιτροπών ή και Προκαταρκτικών Επιτροπών είναι αρμοδιότητα της Βουλής. Δεν είναι αρμοδιότητα της Κυβέρνησης. Και, επειδή επιμένω στη διάκριση των εξουσιών και στην ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης, τα ζητήματα αυτά θα κριθούν από τη Βουλή. Εάν η Βουλή κρίνει ότι πρέπει να κινηθεί σε αυτή την κατεύθυνση για οποιαδήποτε υπόθεση μπορεί να έρθει από τη Δικαιοσύνη, αυτή θα είναι μία ανεξάρτητη απόφαση την οποία θα λάβει η κοινοβουλευτική πλειοψηφία.

 

Δεν ξεχνάμε, λοιπόν, οι Έλληνες δεν ξεχνούν αυτά τα οποία έγιναν. Και ένας απ’ τους λόγους που δεν ξέχασαν αυτά τα οποία έγιναν έχει να κάνει και με το γεγονός ότι ακριβώς αυτή η μνήμη αποτυπώθηκε και στο εκλογικό αποτέλεσμα της 7ης Ιουλίου. Αλλά ταυτόχρονα το αποτέλεσμα αυτό ήταν μια ψήφος εμπιστοσύνης να προχωρήσουμε τολμηρά στο μέλλον. Και εμένα το μυαλό μου είναι στο πώς θα λύνουμε τα προβλήματα των πολιτών, πώς θα ανατάξουμε την οικονομία, πώς θα βελτιώσουμε τα εισοδήματα, πώς θα φέρουμε επενδύσεις, πώς θα έχουμε ένα καλύτερο κοινωνικό κράτος. Εκεί θα εστιάσω όλη μου την ενέργεια.

 

  1. Α. ΖΑΜΠΟΥΚΑΣ (LIBERAL.GR): Καλησπέρα, κύριε Πρόεδρε. Μου είναι δύσκολο να φανταστώ ανάπτυξη σε μία χώρα με χρεοκοπημένες εταιρείες του Δημοσίου. Αναρωτιέμαι, λοιπόν, τι σκοπεύετε να κάνετε με τη Δ.Ε.Η., αν θα αναζητηθούν ευθύνες από την προηγούμενη περίοδο και κάτι ακόμα: Πιστεύετε ότι μία Κυβέρνηση μπορεί να ασκεί κοινωνική πολιτική πάνω σε εταιρείες του Δημοσίου, όπως έκανε η προηγούμενη Κυβέρνηση; Αλλά το βασικό είναι τι θα κάνετε από εδώ και πέρα; Σκοπεύετε να την εξυγιάνετε και να την πουλήσετε; Αυτό είναι ένα μείζον ερώτημα.

 

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Το σχέδιο για την εξυγίανση της Δ.Ε.Η. έχει παρουσιαστεί αναλυτικά από τον αρμόδιο Υπουργό. Κληρονομήσαμε μια Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού σε τραγική κατάσταση. Δεν χρειάζεται να επαναλάβω τα στοιχεία, νομίζω ότι είναι γνωστά. Όπως, επίσης, είναι γνωστό ότι κάποιοι βαρούσαν καμπανάκι για τη Δ.Ε.Η. μέσα από την ίδια την επιχείρηση για την οικονομική της κατάσταση και το γεγονός ότι όδευε με ταχύτητα προς χρεοκοπία με καταστροφικές συνέπειες για ίδια, για την αγορά ηλεκτρισμού, για την την οικονομία. Και ναι, ενδεχομένως είναι ένα ζήτημα το οποίο πρέπει να ερευνηθεί γιατί κάποιοι σφύριζαν αδιάφορα τη στιγμή που κάποιοι άλλοι, με ευθύνη, επισήμαιναν τους κινδύνους από την πολιτική που ακολούθησε η προηγούμενη Κυβέρνηση. Αλλά αυτό είναι ένα ζήτημα που αφορά τη Δικαιοσύνη πια, δεν αφορά την Κυβέρνηση. Το σχέδιο εξυγίανσης  της Δ.Ε.Η. είναι ένα σχέδιο τολμηρό. Πρέπει καταρχάς να αποκατασταθεί η ρευστότητα της επιχείρησης.  Είναι ένα σχέδιο στο οποίο θα κληθούν όλοι -για να το πω με απλά λόγια- να συνεισφέρουν λίγο για να σωθεί η επιχείρηση. Είναι ένα σχέδιο ισορροπημένο. Η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού έχει μια καινούργια διοίκηση και δεν θέλω να βλέπω τη Δ.Ε.Η. μόνο αμυντικά ως ένα πρόβλημα το οποίο πρέπει να διαχειριστώ. Θέλω μια Δ.Ε.Η. την οποία θα εξυγιάνουμε, της οποίας ναι περιουσιακά στοιχεία που έχουν να κάνουν με το δίκτυο θα πουληθούν για να στηριχθεί η επιχείρηση. Αλλά θέλω να δω τη Δ.Ε.Η. ως μπροστάρη στη μεγάλη προσπάθεια της χώρας να κερδίσει το μέλλον και να μπει δυναμικά στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Είναι θλιβερό ότι η Δ.Ε.Η. έχει ανύπαρκτο αποτύπωμα στις ανανεώσιμες πηγές.  Αλλά μια Δ.Ε.Η. η οποία θα έχει εξυγιανθεί και η οποία στη συνέχεια θα μπορεί, ενδεχομένως, να προσελκύσει και ιδιώτες επενδυτές, πρέπει να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο σε μια απελευθερωμένη αγορά ενέργειας. Και πιστεύω ότι είναι κάτι το οποίο μπορούμε να το πετύχουμε. Έχω μεγάλη εμπιστοσύνη και στην επιχείρηση και στους εργαζόμενους και στη δυνατότητά μας να μπορούμε να εξυγιάνουμε τη Δ.Ε.Η. και να την ξανακάνουμε μια επιχείρηση η οποία θα είναι κερδοφόρα. Ως προς το ερώτημά σας τώρα αν πρέπει να ασκείται κοινωνική πολιτική μέσω δημόσιων εταιρειών η απάντηση είναι ξεκάθαρα όχι. Η Δ.Ε.Η. θα έπρεπε να αποζημιώνεται από το Κράτος, αν το Κράτος θέλει να κάνει κοινωνική πολιτική. Αυτό πρέπει να βαραίνει τον προϋπολογισμό και όχι τη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού η οποία εξάλλου έχει και άλλους μετόχους, δεν έχει μέτοχο μόνο το Κράτος.

 

  1. Χ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ (ALPHA): Κύριε Πρόεδρε, η εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας πλησιάζει.  Σκοπεύετε να προτείνετε τον Προκόπη Παυλόπουλο για μια δεύτερη θητεία στο αξίωμα του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας;

 

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Είναι ένα ερώτημα το οποίο θα μου κάνετε, κύριε Κοσελόγλου, σε τρεις μήνες. Νομίζω ότι είναι ένα ζήτημα το οποίο αυτή τη στιγμή είναι ανεπίκαιρο και πιστεύω ότι αδικούμε και τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον θεσμό του Προέδρου της Δημοκρατίας αν ανοίγουμε αυτή τη συζήτηση πριν από την ώρα της. Θυμίζω ότι μεσολαβεί και η διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης η οποία αφορά πρωτίστως τον τρόπο εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας όπου η δική μας πρόταση -και με αυτή θα προσέλθουμε στη συζήτηση- είναι στην περίπτωση που δεν εκλεγεί Πρόεδρος με την αυξημένη πλειοψηφία, ο Πρόεδρος να εκλέγεται με πλειοψηφία 151 βουλευτών. Ώστε να αποσυνδέσουμε οριστικά την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας από την πρόωρη διάλυση της Βουλής.  Άρα κάθε πράγμα στον καιρό του.

 

  1. Δ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ (CAPITAL): Κύριε Πρόεδρε, θέλω να έρθω στη χθεσινή σας ομιλία όσον αφορά στις εξαγγελίες που κάνατε για τη μείωση των φορολογικών βαρών.  Ανάμεσα σε αυτά που φέρατε στο προσκήνιο ήταν η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, της εισφοράς αλληλεγγύης. Όπως σημειώσατε αυτό θα γίνει μεσοπρόθεσμα, αλλά όχι εντός του 2020. Ο κ. Πέτσας σήμερα έθεσε ένα χρονικό πλαίσιο, είπε ως το 2023.  Θέλω να σας ρωτήσω, εάν μπορείτε να μας πείτε πότε προγραμματίζετε ακριβώς να καταργηθεί το τέλος επιτηδεύματος και η εισφορά αλληλεγγύης; Πως θα γίνει αυτό; Και σας ρωτώ γιατί είναι ένα θέμα που αφορά